تبیان، دستیار زندگی
در خصوص افزایش معرفت زائران عرب زبان و آشنایی هر چه بیش تر این با معارف اهل البیت(ع) و سیره رضوی در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آستان قدس رضوی از نگاه زائران عرب زبان حرم مطهر رضوی


حرم مطهر رضوی به عنوان یك مركز دینی، زیارتی و گردشگری همه ساله میزبان میلیون ها زائر از اقصی نقاط كشور و دنیا می باشد.

همه ساله قریب به یك میلیون زائر غیرایرانی، گردشگر و توریست از كشورهای مختلف دنیا به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند كه از این تعداد حدود 245 هزار زائر غیرایرانی، گردشگر و توریست حرم مطهر رضوی در سال گذشته از برنامه ها و تسهیلاتی كه آستان قدس رضوی برای این زائران فراهم نموده است استفاده كردند ، بیش ترین حجم زائر غیرایرانی حرم ثامن الحجج(ع) را زائران عرب زبان را تشكیل می دهند.


رئیس اداره ارتباطات اسلامی و امور زائرین غیرایرانی آستان قدس رضوی می گوید كه سالانه حدود 142 هزار زائر عرب زبان حرم مطهر رضوی از برنامه های آستان قدس رضوی بهره مند شدند.

حرم و زائران عرب زبان

حجت الاسلام و المسلمین علی باقری اظهارداشت: در خصوص افزایش معرفت زائران عرب زبان و آشنایی هر چه بیش تر این با معارف اهل البیت(ع) و سیره رضوی در مدت اقامت این زائران در مشهد مقدس اداره ارتباطات اسلامی و امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی كلاس هایی با مباحث؛ آموزشی، عقیدتی و معرفتی، برنامه های بازدید از مراكز و مؤسسات آستان قدس رضوی و حرم مطهر رضوی و كتاب ها و محصولات فرهنگی را برای زائران عرب زبان حرم مطهر رضوی تدارك دیده است.

مسئول گروه عربی اداره ارتباطات اسلامی و امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی گفت: بیش ترین حجم زائر عرب زبان در ایام تابستان به مشهد مقدس می آیند.

جاسم مشهدی افزود: عرب زبان های كشورهای عراق، عربستان، لبنان، كویت، سوریه به ترتیب بیش ترین زائران عرب زبان حرم حضرت رضا(ع) را تشكیل می دهند.

با توجه به اینكه بیش ترین حضور زائران عرب زبان حرم مطهر رضوی طی ایان تابستان مشرف می شوند، همین امر بهانه ای شد تا به سراغ این زائران رفته و گفتگویی را با آنان در خصوص نظرشان در مورد برنامه های آستان قدس رضوی و ارزیابی آنها از برنامه های تدارك دیده شده برای زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی داشته باشیم.

طی گفتگوهایی كه با افراد مختلف زائران عرب زبان از كشورهای مختلف عربی داشتیم این زائران وضعیت سیستم سرمایشی و تهویه رواق ها و اماكن متبركه حرم مطهر رضوی را بسیار عالی ارزیابی كردند.

این زائران از نحوه ی برخورد، معاشرت و راهنمایی های خادمان و خدمت گذاران آستان حضرت رضا(ع) رضایت كامل داشتند و ابراز داشتند: نحوه ی برخورد این خادمان در خور شأن بارگاه حضرت رضا(ع) می باشد و این طرز برخورد خدمت گذاران حرم رضوی را دیگر اماكن مذهبی ندیده بودند.

كمبود فضا برای زائران غیرایرانی در حرم مطهر رضوی

شیخ حسن سلمان كه هر ساله به زیارت حضرت رضا(ع) می آید، میزان فضاهای اماكن متبركه، رواق ها و صحن های حرم مطهر رضوی را مناسب با تعداد زائران حرم حضرت رضا(ع) عنوان كرد و گفت: با توجه به تعداد زائران عرب زبان، رواق مباركه دارالرحمه و صحن غدیر را كه برای برنامه های زائران عرب زبان و غیرایرانی ها فراهم شده را متناسب با تعداد این زائران ندانست.

این زائر عرب زبان كه از جنوب لبنان به حرم مطهر رضوی آمده بوده، وجود چاپخانه قرآن كریم آستان قدس رضوی را بسیار خوب و لازم و ضروری برای جهان اسلام بیان كرد و افزود: با توجه به فراگیری و گسترش اسلام در جهان و استفاده ی افراد زیادی از این كتاب آسمانی، قرآن های چاپ شده از سوی آستان قدس رضوی را مطمئن و بدون اشكال دانست.

وی كه از كلاس های حرم شناسی و دیگر كلاس های آموزشی كه برای زائران عرب زبان، آستان قدس رضوی فراهم نموده، شركت كرده و می گوید: محتوای مطالب ارائه شده بسیار خوب است ولی می بایست برای افزایش سطح یادگیری در این كلاس های آموزشی از وسیله های نوین و كمك آموزشی همچون، اسلاید، فیلم، ویدئو پروژكشن و ... برای انتقال مفاهیم بهتر استفاده شود.

كمبود تابلوی راهنمای زائر و مسیریابی در حرم مطهررضوی به زبان های دیگر

سرپرست مهندسین وزارت نفت كشور عراق كه برای دومین بار به حرم مطهر رضوی مشرف می شود تعداد تابلوها راهنما به زبان های عربی و انگلیسی برای مسیریابی و رفاه بیش تر زائران غیرایرانی را كم دانست و گفت: نه تنها این كمبود در اماكن و رواق ها و موزه های حرم مطهر رضوی كه در سطح شهر نیز نبود تابلوهای راهنما محسوس است.

اسماعیل مهدی عبدالحسین خواستار تقویت عملكرد آستان قدس رضوی در جذب گردشگر شد و گفت: آستان قدس رضوی به عنوان متولی برنامه ها و فعالیت های یكی از بزرگ ترین مراكز دینی با برنامه ریزی های هدفمند و خوب می توانند شرایط جذب هر چه بیش تر گردشگر و توریست را فراهم نماید.

ورودی های حرم مطهر رضوی؛ اولین ارتباط با زائر

مریم عبدالحسین دانشجوی رشته اقتصاد از كشور عراق كه برای اولین بار به حرم حضرت رضا(ع) مشرف می شود ایجاد دفاتر گمشدگان را بسیار خوب عنوان كرد و اظهارداشت: برخورد خادمان در ورودی های بازرسی حرم می‌تواند به عنوان اولین ارتباط زائر با خادمان، خاطره ماندگاری باشد و و درخواست برخورد بهتر با زائران در ورودی ها را داشت.

ماجده شیخ از عربستان سعودی به زیارت حرم رضوی آمده تعداد مترجمان مسلط به زبان عربی در مجموعه ی حرم مطهر رضوی را كم دانست و خاطرنشان كرد: خادمانی هم كه در صحن و رواق های دیگر حرم نیز خدمتگذاری می كنند، می بایست بیش از این به زبان عربی مسلط باشند و این مقدار آشنایی به زبان عربی جوابگوی نیاز زائران عرب زبان نمی باشد.

وی سطح اطلاعات رسانی آستان قدس رضوی را در خصوص اعلام برنامه های حرم مطهر رضوی را ضعیف دانست و ابراز داشت: در سال های گذشته كه به بارگاه رضوی می آمدیم ویژه برنامه های هر روزه حرم مطهر به زبان های فارسی و عربی از طریق بلندگو در صحن هایی مختلف اعلام می شد واین اعلام برنامه ها در بهره مندی هر چه بیشتر زائران از برنامه ها نقش بسزایی داشت .

این زائر عرب زبان از متولیان و مسئولین ذیربط خواستار اعلام برنامه های حرم از طریق بلندگو شد و افزود: می بایست تابلوهای اعلانات ویژه برنامه های حرم مطهر رضوی به زبان های انگلیسی، اردو و عربی در ورودی های حرم جهت اطلاع هر چه بیش تر زائران غبیرایرانی و بهره مندی هر چه بیش ترآنان از این ویژه برنامه هایی تأثیر بسزایی دارد.


منیع: پایگاه آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی